Het begon met een gerucht dat onder treinliefhebbers bijzonder enthousiast werd ontvangen ("Zou het? Zou het?!"), daarna kwam de bevestiging en vervolgens de daad bij het woord: op de 'Kippenlijn' rijdt elke werkdag tussen Amersfoort Centraal en Barneveld Zuid een Mat'64. Je weet wel, die oer-Hollandse trein met een 'apekop' van een voorkant.

De 'Kippenlijn' - een naam die verwijst naar de pluimveeteelt die vroeger via deze spoorweg verladen werd - werd in 2006 aan Connexxion toegewezen als onderdeel van het concept Valleilijn. Het idee van het concept was dat men aan het Ede-Wageningse einde van het treintraject een buslijn vastknoopte om het geheel te presenteren als één traject. Dat dit fysiek onmogelijk is, ontdekte men pas in 2020, toen alleen nog de treindienst onder die naam reed.
Anyway, terug naar Connexxion. Die bestelde geheel eigen treinen voor de Valleilijn en huurde ter overbrugging bij NS 5 Matjes '64, type Plan V - de tweedelige treinstellen met een apekop. Toen de vijf gloednieuwe Protos-treinen werden geleverd en de zesde, het prototype, door faillissement van de fabrikant niet meer werd omgebouwd voor gebruik in de reizigersdienst, huurde Connexxion van 2011 tot 2013 nog een Plan V (stel 919) als 6e trein alvorens via een uitstapje naar de GTW van Stadler twee FLIRTs aan te schaffen. Deze twee FLIRTs rijden nog immer tussen de vijf Protosjes op de Kippenlijn.

Boven: een FLIRT op station Barneveld Zuid
Onder: een Protos op station Barneveld Noord

Inmiddels heeft Connexxion de concessie voor de Valleilijn moeten afstaan aan Keolis. De treindienst is nu ondergebracht bij de opmerkelijke merknaam RRReis. Het leek Keolis een goed idee om de Protosjes eens onder handen te nemen en één voor één een update te geven. Om elke trein buiten dienst te kunnen stellen, had men een tijdelijke oplossing nodig. Een pientere betrokkene stak zijn vinger op en zei: we huren gewoon een Plan V.

Daarmee herhaalt de geschiedenis zich: nieuwe vervoerder, dus een gehuurde apekop. Voor treinliefhebbers is het een buitenkans om tegen de kosten van het eigen treinabonnement met museummaterieel uit het collectief geheugen te kunnen rijden. Het aardige is namelijk dat alleen de buitenkant - de kleurstelling - onder handen is genomen, maar de binnenkant op enkele posters na volledig intact is gelaten.

De tl-balken hangen er, de raampjes kunnen open, er staan bankjes in plaats van stoelen, en wie vroegah, zoals yours truly, regelmatig met dit materieel reisde, zal bij het optrekken onmiddellijk sentimenteel worden als het geluid uit vervlogen tijden het gehoor bereikt.

De Mat'64 wordt door Keolis twee jaar lang gehuurd van de Stichting 2454 Crew. De bedoeling was ter ondersteuning van de ochtendspits (twee retourtjes tussen Amersfoort Centraal en Barneveld Zuid), maar inzet kan ook daarbuiten plaatsvinden. De inleg van dit materieel wordt aangegeven in de NS-reisplanner, maar vertrekt in de regel om 06.55 en 07.55 uur uit Amersfoort Centraal en om 07.23 en 08.23 uur uit Barneveld Zuid.
Reactie plaatsen
Reacties