Hoi, ik ben Jeroen.

Vroeger deed ik aan werkvakanties (o.a. uitwisselingsstudent in de Verenigde Staten, zomerkampbegeleider in datzelfde land, koeienmelker in Noorwegen, appelplukker in Frankrijk, campingmedewerker in Kroatië en Italië) en nu maak ik trektochten (te voet door Groot-Brittannië, per trein door Cuba, met lokaal openbaar vervoer van de ijsberen naar de pinguïns). Ik ben vrijgezel en beschikbaar, maar bijzonder lastig te verleiden. 

In elke reis schuilt een verhaal, want elke reis draait, ongeacht de locatie, om mensen. Het zijn de bewoners én de andere bezoekers van een land, staat, provincie of stad die een reiziger confronteren met avontuur, hulp, argwaan en goedhartigheid. Die reisverhalen schrijf ik op, als boek of blog. Het ene verhaal is vele malen avontuurlijker, grappiger, treuriger of dramatischer dan het ander, maar waar ik ook ben en wat ik ook schrijf, ik probeer altijd vermakelijk, informatief en onderhoudend te zijn. Meer consistentie kan ik niet bieden. Net zoals iedere reis anders is. Mooi, toch?

Op deze website worden naast reisverhalen ook reisgerelateerde artikelen gepubliceerd, alsmede interviews met Reizende Nederlanders. 

Bedrijven, organisaties en instellingen:
zeg het met een meeslepend reisverhaal

Op zoek naar een reisverhaal op maat om te verspreiden onder afnemers of relaties? Wilt u een exclusief verhaal kunnen vertellen tegen een exotische achtergrond? Moet het groots en avontuurlijk zijn, of juist klein en intiem? Wordt het tijd om met iets anders te komen dan spaarzegels voor een messenset? 

Zo ja, lees dan vooral verder.

Sommige mensen noemen het branded content, maar dat klinkt eerder als een snel geschreven blogpost dan een goed verhaal. Dit is veel meer dan slechts de creatie van snelle content. De productie van een reisboek kan zelfs enige maanden duren. Maar juist door die overtreffende trap is er ook nog eens veel meer mogelijk dan alleen branding en/of marketing: het biedt de mogelijkheid om een lezer daadwerkelijk te inspireren met een eerlijk verhaal en op unieke wijze te verbinden aan een merk of product.

Reportage of een reisboek?

Er zijn - in principe - twee mogelijkheden: een reportage voor websites of magazines of een heus reisboek. 

Een reportage kan allerlei vormen aannemen: een interview, een ervaringsvertelling, een avontuur, een verslag van een rondleiding. Hier zijn enkele hypothetische voorbeelden:

  • Een resort opent binnenkort een nieuw gastenverblijf en wil een verslag van een ervaring, eventueel aangevuld met een interview met de GM of toegewezen woordvoerder;
  • Een stads- of regiomarketingbureau wil haar werkgebied onder de aandacht brengen door iemand 'van buiten' één en ander te laten meemaken;
  • Een rederij biedt een unieke cruise en wil potentiële gasten via een artikel kunnen wijzen op hetgeen hen te wachten staat.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Als betalende opdrachtgever krijgt u het recht om de reportage op te nemen in eigen publicaties (onder vermelding van de auteursnaam), terwijl het natuurlijk ook op Deschrijvendereiziger.nl zal worden geplaatst. 

Een belangrijke vermelding: alle artikelen worden objectief geschreven en daarom behoren recensies (reviews) niet tot de mogelijkheden. Daarnaast moet de lezer een ervaring worden geboden, geen advertentie. Hierin ligt een belangrijk nuanceverschil.

Kosten: 500 euro (excl. btw) voor een artikel tussen 1000 en 2000 woorden, inclusief één dag veldonderzoek. Indien een meerdaags verblijf nodig is of naar het buitenland moet worden afgereisd, komen hier reis-, verblijfs- en onkosten bij. Het BTW-bedrag wordt berekend over het totaal.

Een reisboek van ongeveer 30.000 woorden waarin uw product een grote rol speelt? 

Hier zijn enkele (fictieve!) voorbeelden die de ontelbare mogelijkheden illustreren:

  • Een fietsenfabrikant wil een verhaal hebben waarin met haar nieuwste model de ringweg van IJsland wordt bereden;
  • Een reisorganisatie wil haar klanten inspireren om op een populaire bestemming in Spanje toch eens van de gebaande paden af te wijken;
  • Een hulporganisatie wil een verhaal waarin haar goede doel op een toegankelijke manier wordt geportretteerd en uitgelegd;
  • Een hotelketen wil op elke kamer een verhaal neerleggen voor haar gasten.

De kosten voor een dergelijk groot project bedragen €30.000. Hiervoor ontvangt u:

  • Zes weken reistijd;
  • Zes weken schrijftijd;
  • Tweemaal eindredactie (dus een foutloos en becommentarieerd manuscript);
  • Alle vrijheid om het verhaal op uw manier te distribueren. U krijgt een jaar lang exclusief de rechten. Daarna mag de schrijver het verhaal in boekvorm uitbrengen via de reguliere kanalen.

Zo simpel is het.

Mijn eigen voorwaarden - als schrijver heb je je naam als merk in het oog te houden - zijn ook eenvoudig. Al mijn reizen - zowel die in opdracht als op eigen initiatief - voeren van A naar B. Elk reisverhaal dat ik schrijf geeft een objectieve weergave van de reis. De titel is altijd "In ...", gevolgd door een later te kiezen ondertitel. 

Dit is een globale introductie. Elk ander detail is afhankelijk van de vraag. Daartoe kunt u vrij en onvoorwaardelijk gebruik maken van het onderstaande contactformulier. 

Jouw stad of dorp is altijd een bezoekje waard

Heb je zin om mij rond te leiden door jouw woonplaats en de hoofdrol te spelen in een reisverhaal op deze website? Ken jij genoeg leuke plekjes, historische feiten en lokale producten voor een interessant artikel? Geen bezwaar tegen het publiceren van je naam en foto?

Voor enthousiaste stadsgidsen is dit een leuke mogelijkheid om hun geliefde dorp of stad in geschreven woorden te gieten. Maar ook een boerderij of bijzondere straat kan worden beschreven. 

Laat me via het onderstaand contactformulier weten wat jouw woonplaats zo bijzonder maakt!

*Hier zijn (natuurlijk) geen kosten aan verbonden.